Fiscal Gustavo Gómez: Corporate Donations to Universities from MiningWatch on Vimeo.
number of Argentinean universities have refused to accept donations from mining companies and Mr. Gómez calls on Canadian institutions to carefully look at company practices when considering offers of this type of funding.
Lunes 22 de Octubre de 2012 10:26
El Consejo Directivo de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales, de la Universidad Nacional de la Patagonia San Juan Bosco expresó su rechazo al Marco Regulatorio de la Actividad Minera e Hidrocarburífera impulsado por el Poder Ejecutivo de la Provincia del Chubut y promocionado fervientemente por algunos diputados.
Por Zulma Usqueda
Este pronunciamiento fue presentado como moción por el docente Sebastián Sayago y fue aprobado por mayoría.
El debate fue extenso e incluso esta presentación tuvo grandes cuestionamientos del consejero por el claustro de graduados Mario Palma Godoy, un conocido investigador que trabaja para la minera Santa Cruz y la conocida Patagonia Gold entre otras.
A este pronunciamiento se sumó una segunda moción que fue aprobada también por mayoría y con la negativa del citado graduado. La misma expresa que se insta a modificar las leyes nacionales que rigen esta actividad extractiva haciendo alusión explícitamente a la prohibición de la megaminería.
Pronunciamiento del Consejo Directivo de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales respecto del proyecto de Marco Regulatorio de la Actividad Minera impulsado por el Gobierno de la Provincia del Chubut
El Consejo Directivo de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales expresa su rechazo al proyecto de Marco Regulatorio de la Actividad Minera impulsado por el Gobierno de la Provincia del Chubut.
Las razones que justifican este rechazo son las siguientes:
1) Las leyes nacionales que regulan la
actividad minera establecen un modelo extractivo altamente perjudicial
para el Estado nacional en términos económicos. Se fija un porcentaje
casi insignificante en conceptos de regalías, se establecen grandes
ventajas impositivas y se definen mecanismos de control extremadamente
laxos, lo que configura un sistema de explotación propio de un
vergonzoso capitalismo dependiente.
2) La megaminería es una actividad
productiva perjudicial en varios aspectos: genera escasos puestos de
trabajo en relación con la envergadura de los emprendimientos, consume
enormes cantidades de agua y de energía, deteriora el medioambiente y
genera enclaves que operan como Estados soberanos dentro del Estado
nacional.
3) La megaminería es una actividad
productiva que, dada su escala, no puede ser controlada por Estados de
países más desarrollados que el nuestro. Esta situación nos hace pensar
que es difícil que un Estado provincial argentino pueda ejercer con
eficiencia el rol de contralor.
4) El Gobierno provincial afirma que la
megaminería es la única alternativa de desarrollo en zonas específicas,
tal como la Meseta Central. Pero esto no es cierto, ya que, desde hace
tiempo, se sabe que hay grandes acuíferos subterráneos que podrían
revertir en poco tiempo el efecto de las sequías y generarían
alternativas económicas sustentables, muchas de las cuales son
compatibles con la tradición cultural de las poblaciones originarias de
la zona. Es decir, con el agua disponible, se podría desarrollar un
modelo económico ecológico, inspirado en una relación de respeto hacia
la naturaleza.
5) El Gobernador Martín Buzzi anunció en
reiteradas ocasiones que la política minera iba a ser objeto de un
debate público, amplio y democrático. Sin embargo, ese debate nunca se
realizó. El gobierno busca obtener la denominada "licencia social" sin
escuchar la voz de investigadores especializados en el estudio de las
consecuencias ambientales, sociales y legales de la actividad minera.
También ha dejado fuera del debate a numerosas organizaciones sociales y
políticas que sostienen posicionamientos reflexivos y válidos.
Por las razones expuestas, solicitamos al Gobierno provincial que
desista definitivamente de su intención de aprobar el Marco Regulatorio
de la Actividad Minera. Lo instamos a buscar alternativas de desarrollo
económico que sean sustentables y verdaderamente inclusivas.
The
Steering Council of the Faculty of Humanities and Social Sciences of
the National University of the Patagonia San Juan Bosco expressed his
rejection to the regulatory framework of the mining activity and hunting
driven by the power Executive in the province of Chubut and fervently
promoted by some members.
By Zulma Usqueda
This pronouncement was presented as a motion by the teacher Sebastián Sayago and was adopted by a majority.
The
discussion was extensive and even this presentation had large questions
of the Director by the Faculty's graduates Mario Palma Godoy, a known
researcher who works for the minera Santa Cruz and the known Gold
Patagonia among others.
This
pronouncement was joined a second motion which was also adopted by a
majority and with the refusal of the aforementioned graduate. The
same express urging to modify national laws that govern this extractive
activity explicitly referring to the prohibition of the megaminería.
Pronouncement
of the Steering Council of the Faculty of Humanities and social
sciences with regard to the draft framework regulatory of the mining
activity promoted by the Government of the province of Chubut
The
Steering Council of the Faculty of Humanities and social sciences
expressed its rejection of the draft framework regulatory of the mining
activity promoted by the Government of the province of Chubut.
The reasons justifying such a refusal are as follows:
1)
The national laws that regulate the mining activity establish a highly
detrimental extractive model to the national State in economic terms. Attaches
a nearly negligible percentage in concepts of royalty, laying down big
tax advantages and extremely lax control mechanisms, are defined which
set up its own shameful dependent capitalism exploitation system.
(2)
The megaminería is a harmful productive activity in several respects:
generates few jobs in relation to the scale of the enterprises, consumes
huge amounts of water and energy, deteriorates the environment and
creates enclaves that operate as sovereign States within the national
State.
(3)
The megaminería is a productive activity which, given its scale, it can
not be controlled by States of more developed than ours. This
situation makes us think that it is difficult that a provincial
Argentine State can exercise effectively the role of controller.
(4)
The provincial government says that the megaminería is the only
alternative of development in specific areas, such as the Central
Plateau. But this is not true, since, for some
time, are known to be large underground aquifers that could be reversed
in a short time the effect of droughts and generate sustainable economic
alternatives, many of which are compatible with the cultural tradition
of the populations originating from the area. I.e., with available water, an ecological economic model, inspired by a relationship of respect toward nature could develop.
(5)
The Governor Martin Buzzi announced on several occasions that the
mining policy was going to be the subject of a broad, democratic public
debate. However, that discussion was never carried out. The
Government seeks to obtain the so-called "social license" without
hearing the voice of researchers specializing in the study of the
environmental, social and legal consequences of mining activity. It also left out of the debate to numerous social and political organizations that hold valid and thoughtful positions.
For
the above reasons, we ask the provincial government to cease
permanently of its intention to adopt the regulatory framework of the
mining activity. We urge economic development alternatives that are truly inclusive and sustainable.
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